de eerste werkweek - Reisverslag uit Edendale, Nieuw Zeeland van tsuiker - WaarBenJij.nu de eerste werkweek - Reisverslag uit Edendale, Nieuw Zeeland van tsuiker - WaarBenJij.nu

de eerste werkweek

Door: tsuiker

20 Januari 2011 | Nieuw Zeeland, Edendale

Zo de eerste werkweek zit erop, en we zijn begonnen met de tweede. De eerste week zijn we begonnen met rooien. Ik kisten vlakken en skilder kisten rijden. De zuurgevoelige soorten gaan kisten en worden gezeefd en rest wordt in kippers gereden en gespoeld. En voor de rest geholpen met spoelen en zefen. En af en toe kisten omrijden. En nog een beetje klusies doen. Er lopen hier ongeveer 10 Nederlanders en nu zijn er 30 kiwi’s om te pellen. We gaan eerst met de hand pellen de zuurgevoelige soorten, en daarna gewoon volgas met de pelrobot ertussen. We zijn vrijdag naar de pub in het dorp met ze alle heen gegaan mooi bier drinken en iedereen was geitenblauw. Zaterdag weer te werk iedereen brak. En zaterdag avond hadden we een bbq van de elektricien van triflor dat was weer gezellig daarna nog ff met skilder en smalle na de pub tegenover ons huisie. Daar werden we eruit geveegd. De volgende dag weer boodschappen doen voor de hele week. Ff 20 broden gehaald de hele band lag vol. Daarna kwamen de mannen van schouten twee andere klasgenoten van een andere bedrijf een uur verderop. Mooi met ze alle bier drinken in de pub. Daarna het bord van haakman onder gezeken (dat is dat andere bedrijf dat een 1 km verdop staat.) toen weer te bed. De tweede week zijn ze begonnen met pellen. Ze hebben een dag ploeg en een nacht ploeg. De dagploeg is van 7 tot half 4 en de nacht ploeg is van 4 tot half 1. Ik doe de komende tijd de nacht ploeg. Ik begin dan rond een uur of 11 tot een uur of 1. En daarna wissel ik met mark. Binnen kort stuur ik nog wel wat foto’s van het bedrijf en ons huis.

• 20 Januari 2011 - 12:14

Nel:

he suikie,doe je een beetje rustig aan met al dat pils, het is dus druk bij jullie nou beter zo anders zaten jullie de hele dag in de pub hoe gaat het engels praten? hier geen vorst maar regen vandaag is rik jarig dus bier en chinees we bewaren wel wat ha ha nou Thomas succes en tot mails groet je moedertje

• 20 Januari 2011 - 16:24

Noël:

super schat om weer wat van je lezen. word je niet te bruin, want dan lijken wij zo wit. 20 broden zozo jullie hebben zeker wel honger haha. werk ze hoop je snel weer even onlein te spreken. groetjes, dikke kus Noël

• 20 Januari 2011 - 17:59

Onkel George:

Thomas gefeliciteerd met de verjaardag van je grote broer. we gaan zo te pilsen daar bij die bami's.
    Ik kijk al uit naar ja vaders frituurkunst, want die frikandellen die moet je mooi missen. Maar dan nemen wij er wel een extra. Graag zsm foto's van de bollen, rooien etc etc

• 21 Januari 2011 - 01:04

Marleen Bakker:

Kia ora Thomas,

Wat een verhalen allemaal, zeg! Erg leuk om te lezen. Bevalt het werkende leventje een beetje?

Mooi land is het, hè?! Ben en ik hebben er tenminste onwijs genoten! Zo ruim en zo groen... (Heb je al rijtjeshuizen gezien? Bij ons duurde het een paar weken voor we de eerste zagen.) We zouden zo weer terug willen!! Maar dat gaat inmiddels niet meer zo makkelijk, aangezien we op 8 jan. een zoon hebben gekregen: Bruno! Is het mannelijk gedeelte van de fam. Dekker alwéér versterkt. :-)

Waar ik nog even nieuwsgierig naar ben: toen wij er waren, vonden wij dat alle mensen zo relaxed waren. Is dat ook zo als je aan het werk bent?

Thomas, veel succes en plezier! Geniet ervan, want voordat je het weet zit je weer in Bamiland! Ik ben benieuwd naar je volgende verhalen!

No worries!

Marleen

• 23 Januari 2011 - 11:25

Niels Van Schagen:

Hoi Thomas

Hier ff een berichtje van je neef
    Ik lees dat je het wel naar je zin hebt, dat is mooi !
    Hier gaat t goed (zelfs zonder jou) de kwaliteit is goed en de prijs was best en is nu ff minder .
    Hoe zijn de bollen daar ?
    net zo goed als bij ons ?
    Gr Niels